Keskiviikkona minulla oli Raivo mukana töissä, kun se kävi päivän aikana eläinlääkärillä. Kun olin lähdössä töistä neljän viiden aikaan hakemaan muita koiria mennäkseni niiden kanssa treenaamaan, kävi pieni kämmi. Auto oli käynnissä, Raivo sisällä, minä ulkona ja ovet lukossa... Auton sisällä olivat myös työpaikkani avaimet. Puhelin taas oli kotona. Onneksi samassa rakennuksessa työskentelevä veljeni oli vielä töissä, ja pääsin hänen avaimillaan hakemaan murtautumisvälineitä firman varastosta.

Murtautuminen ei valitettavasti sujunut yhtä näppärästi kuin oikeilta autovarkailta, joten kun Raivo lopulta näytti läkähtyvän flektin puhaltaessa kuumaa ilmaa, minun oli pakko rikkoa ikkuna. Onneksi pihalla seisoo täsmälleen samanlainen varaosa-auto, joten siitä saatiin vaihdettua sitten ehjä ikkuna rikotun tilalle. Seuraava etappi minulla on suutari tai lukkoliike, jossa teetän muutamia vara-avaimia eri paikkoihin jemmattavaksi.

Lauantaina Juha Oreniuksen treeneissä

Lauantaina oli Lägin edellisen ja nykyisen valmennusryhmän treenit Juha Oreniuksen johdolla. Tehtiin 27 esteen rataa, jota jouduttiin Tirin kanssa tahkoamaan useampaan kertaan. Muutama tosi haasteellinen kohta radalla meille oli, ja tuli lisää tekstiä kohtaan "Tätäkin pitää treenata..."

Sunnuntaina Janita Leinosen ja Jaakko Suoknuutin treeneissä

Tänä viikonloppuna oli myös parsoneiden agilityn teholeiri, jossa la + su oli molempina päivinä jokaiselle koirakolle Janitan ja Jaakon treenit. Minä en Lägin omien treenien takia päässyt paikalle lauantaina, mutta onneksi sain jaettua paikan sellaisen henkilön kanssa, joka taas ei päässyt paikalle tänään.

Tiri ja minä pääsimme ensin Janitan 24 esteen radalle. Meille tuli ongelmia heti jo kolmannella esteellä, kun takaaleikkaus ei meinannut aluksi onnistua millään. Niitäkin voisi joskus treenata... Muutamaa käännöstä hiottiin myös pidempään, mutta kokonaisuudessaan rata meni ihan kohtalaisesti.

Kolmen tunnin huilailun (Tiri huilasi, minä ulkoilutin turisteja, tutustuin rataan ja seurasin muiden treenejä) jälkeen mentiin Tirin kanssa Jaakon 27 esteen radalle. Minulle on edelleen haasteellista se, miten saada itseni liikkeelle ajoissa radan mutkista/kulmista. Jään liikaa varmistelemaan, vaikkei Tiri sitä tarvitsisikaan. Sen takia olen sitten jatkuvasti myöhässä, vaikka suorat pätkät liikunkin ihan ripeästi. Toinen ongelmallinen juttu meille on sivuetäisyys, eli se pitää myös kirjata treeniohjelmaan. Lisäksi tietenkin kepeille tarvitaan järkyttävä määrä lisätreeniä. Käännökset (niin syli- ja poispäinkäännökset kuin nenästä kiinni pyörityksetkin) Tiri menee tosi hyvin, vaikkei sen kanssa ole pahemmin niitä treenattukaan.

Oli kylläkin todellinen tehoviikonloppu. Hurjasti tuli taas oppia. Ei välttämättä mitään uusia juttuja, vaan niitä vanhan kertauksia, mitkä aina unohtaa, kun ei niitä muista ottaa käyttöön. Lisää treeniä ja mielikuvaharjoittelua!

Kun Tiri pääsi takaisin äitini luo, se heittäytyi heti pitkin pituuttaan nukkumaan. Oli pikkukoirallekin niin rankkaa! Ihmeellisesti se vaan jaksoi kaiken, vaikka toistoja tuli järkyttävä määrä. Minä syön nyt pannukakkua ja jäätelöä, sitten nukkumaan ennen kuin silmät painuvat väkisin kiinni.