Neljä kynttä poikki ja kädet mustassa töhnässä. Renkaidenvaihto ois kyllä niin miesten hommaa!

Olen saanut tänään parin tunnin verran raitista ilmaa ja lihaskuntoharjoitteita, kun olen vaihtanut renkaita autosta toiseen. Ensin on pitänyt irrottaa tuosta vanhemmasta autostani renkaat ja laittaa siihen toiset renkaat tilalle. Nyt nuo vanhasta autosta irrotetut renkaat pitäisi saada vielä tuon uudemman auton alle, mutta se jää työkaluvajauksen takia huomiseen. Uuden auton renkaissa on yksi pultti korvattu mutterilla, sillä oikeat pultit piti murtaa, kun vanteisiin kuulunut lukkopulttiavain on jollakulla auton edellisistä omistajista. Minulla ei tietenkään ole oikean kokoista avaajaa mutterille, joten pitää lainata sellainen huomenna töistä.

Aloitin renkaidenvaihtoprojektin jo muutama päivä sitten, jolloin se tyssäsi siihen, että autossa oleva tunkki on melkoisen mitätön. Jos sen kanssa alkaa autoa tunkkaamaan ylös, siihen menee oikeasti ikä ja terveys. Eilen otin isältäni hallitunkin, jota olen tänään käyttänyt. Se on ollut käyttämättömänä pidemmän aikaa, eikä sitten tietenkään meinannut suostua laskeutumaan alas asti ensimmäistä rengasta vaihtaessani. Jouduin sitten sittenkin tunkkaamaan tuolla onnettomalla auton omalla rimpulatunkilla, että sain isomman tunkin pois auton alta. Tuon jälkeen hallitunkki toimi onneksi moitteetta, eikä toista tunkkia enää tarvittu.

Miksi sitten vaihtaa renkaita? Uudemmassa autossani on nyt alla renkaat, jotka ovat passelit ihan oikeaan maasto-ajoon, eli kun ajetaan mudassa tai syvässä lumessa. Jäisellä kelillä ne eivät pidä yhtään (nimim. "Muutaman kerran poikittain tiellä"), sillä niissä ei ole nastoja, kitkaa eikä edes kunnon tiheää kuviointia. Helpointa olisi ollut vaihtaa alle auton mukana tulleet talvirenkaat, mutta ne ovat sellaiset kottikärryn pyörät ja minä sen verran turhamainen, että haluan isommat renkaat alle. Nuo vanhassa autossani olleet talvirenkaat ovat 3 cm leveämmät ja n. 20 cm korkeammat kuin nuo uudemman auton talvirenkaat. Autot ovat samanlaiset ja jopa samaa vuosimallia, joten osat käyvät suoraan autosta toiseen, mikä tietenkin oli tarkoituskin, kun samanlaisen auton menin hankkimaan.

Miksi sitten vaihtaa renkaat itse? Koska olen niin pihi. Ei ole mitään järkeä maksaa kymmeniä euroja jostain sellaisesta, minkä osaa itsekin. Jos olen onnistunut vaihtamaan renkaat aikoinaan kipsi kädessä, niin luulisi sujuvan ilman kipsiäkin ;).

Renkaita nostellessa onnistuin katkaisemaan kaksi kynttä. Yksi kynsi katkesi eilen treeneissä. Muutama päivä sitten katkesi myös yksi kynsi, kun kiipesin katolle laittamaan kanaverkkoa savupiipun päälle, etteivät naakat pääse sinne pesimään viime vuotiseen tapaan. Tänä kesänä ei innosta herätä aamuisin aina auringonnousun aikaan siihen, että ilmaistointihormeja pitkin kaikuu naakkojen ja naakanpoikasten rääkymistä. Tuo katolle kiipeäminen ja verkon virittäminen olisi sekin kyllä ollut niiku niin miesten hommaa.

Nyt pitää laittaa kynnet kuntoon ja toivoa, että renkaidenvaihdon loppuprojekti sujuu ilman kynsien irtoilemisia.