Viimeaikoina on työkiireiden lisäksi aiheuttanut harmaita hiuksia pikku broncosaurukseni (autoni). Auto kyllä toimii periaatteessa ihan moitteetta, mutta pientä hienosäätöä on ollut. Pari kuukautta sitten vein sen aurauskulmien säätöön, sillä molemmat etupyörät kuluivat ulkoreunoistaan. Säädöt tehtiin ja toisen renkaan kuluminen loppuikin. Säätöjen jälkeen ratti oli kuitenkin vinossa, rengas omituisessa asennossa ja auto puolsi ulospäin, joten jotain oli tainnut mennä säätäjällä pieleen. Lopputuloksena oli oikean eturenkaan kuluminen ulkopinnalta jo lähes uran tasalle tässä parin kuukauden aikana.

Tänään on edessä sitten uusi aurauskulmien säätö. Eilen kävin vaihtamassa alle talvirenkaat, sillä en uskaltanut enää ajaa sillä kuluneella renkaalla, kun en tiennyt kuinka monta kilometriä se enää kestää. Talvirenkaiden vaihto + tasapainotus olikin sitten jo operaatio sinänsä. Olivat rengasfirmassa varanneet sitä varten noin vartin, mutta menikin kolminkertainen aika. Vanteiden koristekromilistat eivät meinanneet asettua paikoilleen, vanteissa on sellaiset erikseen ruuvattavat keskiöt ja lisäksi pultit ovat jenkkivälityksillä. Noissa välityksissä ei muuten olisi mitään ongelmaa, mutta kun poistivat pultteja normivälityksellä olevilla hylsyillä, niin eikö yksi pultti sitten jäänyt jumiin sinne hylsyn sisälle... Ei lähtenyt sieltä sitten millään ilveellä enää pois, joten nyt on yksi rengas kiinni vain neljällä pultilla.

Olin jo informoinut yhtä tuttua, että auto täristää ja takapää roikkuu oikealta puolelta. Tarkoitus oli lauantaina käydä näyttämässä autoa hänelle, että katsoo mitä pitää tehdä. No, ei tarvitse enää katsoa, kun renkaita vaihdettaessa huomasin, että jousihan sieltä on irti... Eli lehtijousen takaosa on kokonaan irrallaan. Nyt tuo tuttuni sitten miettii, että viitsiikö lähteä hitsausurakkaan vai vienkö jonnekin muualle. Autoni on ilmeisesti ollut peltoautona ennen minulle tuloa, tai ainakin siltä se näyttää. Ruostetta ja pakkelia löytyy enemmän kuin tervettä peltiä, joten en tiedä kuinka paljon sinne pitää lisää tavaraa hitsailla, että jousen saa jonnekin kiinni. Katsastuksesta auto muuten meni läpi, joten ei siellä katsastuksessakaan näköjään ihan kaikkea tarkisteta... (oletan, että tuo jousi on jo silloin ollut ainakin osittain irti)

Viikonloppuna lisäsin autoon vähän öljyä, kun öljyt olivat jo mittatikun minimirajan alla. Laskeskelin, että kun autoon menee öljynvaihdon yhteydessä liki kaksi 4 l kanisterillista öljyä, voin ihan hyvin lisätä öljyä yhden kanisterin verran. Väärin! Neljä litraa oli sitten aivan liikaa. Eilen sitten lorotettiin öljyä kolmen litran verran pois. Ensi kerralla ehkä lisään öljyä vähän varovaisemmalla kädellä :p. Onneksi sitä ei kovin usein tarvitse tehdä.

Mutta on tuo auto vaan niin rakas! Jos minulla olisi joku lämmin halli missä sitä pääsisi puunaamaan, niin siellä menisi varmaan kaikki illat hitsaamaan ja pakkeloimaan opetellessa.

Koirien kanssa oltiin tiistaina juoksulenkillä. Mentiin taas omakotialueen läpi ohi talon, jonka pihalla on aina kolme koiraa haukkumassa kettingeissään. Kiihko yritti hieman alkaa vastailemaan, mutta yksi kunnon karjaisu hiljensi sen. Niitä pihalla olevia koiria se ei hiljentänyt ;). Niiden omistaja oli siinä ulkona myös, joten toivottavasti ei luullut, että niille hänen koirilleen karjaisin "Hiljaa!".

Agilitykisat taitaa tältä vuodelta olla kisattu, sillä olin niin laiska, etten jaksanut ilmoittautua Riihimäelle enkä itsenäisyyspäivän kisoihin. Treenejä on nyt loppuvuonna luvassa useampana päivänä, joten keskitytään treenaamiseen ja aloitetaan Sanin kanssa sen vikan nollavoiton metsästys sitten joskus ensi vuoden puolella. Ahvenanmaan kisoihin tammikuun puolivälissä on varattu matka, joten katsotaan aloitetaanko vasta silloin.